واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان ترکیه ۴۱ نفر را به ‌اتهام ارتباط با داعش بازداشت کرد حمله جنگنده‌های ائتلاف متجاوز آمریکایی_انگلیسی به شمال یمن (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) فراخوان یمنی‌ها برای برگزاری تظاهرات حمایت از غزه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله گردان‌های قدس به مقر فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایران به شورای امنیت: هرگز آغازگر جنگ علیه اسرائیل نبوده‌ایم تداوم حملات موشکی حزب‌الله به مواضع رژیم صهیونیستی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) معترضان لهستانی: جنگ اوکراین، این جنگ ما نیست؛ آن را متوقف کنید کنعانی: «فلسطین را آزاد کنید» یک شعار و مطالبه جهانی است پژهشگر مسایل نظامی صهیونیست: اهداف جنگ غزه تضاد دارند برگزاری بیش از ۲ هزار تظاهرات در نیویورک از آغاز جنگ اسرائیل ۳۰۰ دانشجوی معترض در نیویورک بازداشت شدند حمله به کنیسه‌ای در پایتخت لهستان با سه بمب آتش‌زا حمله جدید به ایلات در جنوب فلسطین اشغالی بازداشت ۱۰۰۰ دانشجوی آمریکایی معترض به جنایت‌های صهیونیست‌ها رئیس اداره قرآن، عترت و نماز ارتش: تقویت مراکز قرآنی، کمک به نشر قرآن در جامعه است سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد سردار سلامی: همه کشور‌های دنیا با جنگ ضعیف می‌شوند، اما جمهوری اسلامی ایران با جنگ‌قوی‌تر شد وزیر خارجه آمریکا در تل‌آویو: حالا وقت توافق است رئیسی در هیئت‌دولت بر فراهم‌کردن زمینه حضور هر‌چه‌گسترده‌‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس تأکید کرد وزیر کشور: طرح تقسیم استان تهران در دست بررسی است
سرخط خبرها

رئیس سازمان زندان‌ها: به تولید انبوه در پابند الکترونیک رسیدیم| ۹ هزار نفر با پابند الکترونیک از زندان‌ها آزاد شدند

  • کد خبر: ۱۵۶۱۸۸
  • ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
رئیس سازمان زندان‌ها: به تولید انبوه در پابند الکترونیک رسیدیم| ۹ هزار نفر با پابند الکترونیک از زندان‌ها آزاد شدند
رئیس سازمان زندان‌ها گفت: هم‌اکنون به تولید انبوه در پابند الکترونیک رسیدیم و درحال حاضر افراد تحت پوشش پابند الکترونیک ۹ هزار نفر هستند.

به گزارش شهرآرانیوز، غلامعلی محمدی در برنامه صف اول شبکه خبر، درباره عملکرد سازمان زندان‌ها در سال گذشته اظهار کرد: زندان یک واقعیت تلخ تمام جوامع بشری است و افرادی که در زندان هستند یا به دلیل فقر فکری، فرهنگی و مادی و یا آسیب‌های اجتماعی آن‌ها روانه زندان کرده است.

رئیس سازمان زندان و اقدامات تامینی افزود: وظیفه زندان‌بان‌ها این است که تلاش کنند افرادی که خطا کرده اند به مسیر اصلاحی هدایت کنند و به باز اجتماعی شدن آن‌ها کمک کنیم که با آموزش‌های فرهنگی می‌توان زندانیان را در مسیر اصلاحی قرار داد. استفاده از عفو و ارفاقات قانونی مانند استفاده از پابند الکترونیک مشمول زندانیانی می‌شود که اصلاح پذیر باشند.

محمدی گفت: رفتار زندانبان‌ها در مورد زندانیان صرف نظر از جرم و سابقه آن‌ها رفتاری انسانی، اسلامی و اخلاق مدارانه است. مهم‌ترین هدفی که جرم شناسان برای زندانی کردن مجرمان در نظر گرفتند اصلاح و تربیت است. اگر مجازات حبس خاصیت اصلاحی و تربیتی خود را از دست دهد آنجاست که می‌گویند زندان کارکرد خود را از دست داده است.

رئیس سازمان زندان‌ها همچنین با اشاره به این که اصلاح مجرمین ناظر بر جلوگیری از ارتکاب جرم است، افزود: یعنی ما اگر کارکرد واقعی زندان را محقق کردیم خودش خود به خود از تکرار جرم جلوگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در اصل ۱۵۶ قانون اساسی، ۵ وظیفه برای قوه قضائیه در نظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها اصلاح مجرمان است که ناظر بر جلوگیری از وقوع جرم است. متولیان امر باید تدابیری در نظر بگیرند که در جامعه جرمی رخ ندهد و اگر جرمی اتفاق افتاد باید از ارتکاب مجدد آن جلوگیری کرد که اگر کارکرد اصلاحی زندان محقق شود از وقوع مجدد جرم جلوگیری می‌کند.

محمدی گفت: استفاده از پابند الکترونیک به معنی استفاده از تکنولوژی روز در حقوق کیفری است. همان‌گونه که تکنولوژی زندگی بشر را آسان و کم هزینه کرده این تکنولوژی به حوزه زندانبانی نیز ورود کرده است و به جای اینکه مجرم را پشت دیوار‌های زندان نگهداری کنیم با استفاده از پابند الکترونیک می‌توانیم مجرم را در زندان مجازی نگهداری کنیم و زندانی نمی‌تواند از محدوده خاصی که برای وی تعریف شده، خارج شود.

رئیس سازمان زندان و اقدامات تامینی بیان کرد: در سازمان زندان‌ها مرکزی به نام نظارت الکترونیک که به صورت شبانه روزی زندانیان را رصد می‌کنند که از محدوده خاص تعریف شده برای آن‌ها خارج نشوند.

محمدی در مورد زندانیانی که می‌توانند از پابند الکترونیک استفاده کنند، گفت: افرادی که مرتکب جرایم مالی و یا جرایمی شده اند که حضور آن‌ها در جامعه خطری ندارد می‌توانند از پابند الکترونیک استفاده کنند. در سال ۱۴۰۱ رشد خوبی در استفاده از پابند الکترونیک داشتیم؛ تولید پابند‌ها چند برابر شد بنحوی‌که ۱۳ هزار زندانی در سال گذشته (تا قبل از عفوی که انجام شد) تحت پوشش پابند بودند.

وی ادامه داد: تعدادی از افرادی که مشمول عفو شدند همین زندانیانی بودند که تحت پوشش پابند الکترونیک بودند. حدود ۴ هزار نفر از آن‌ها آزاد شدند. هم اکنون به تولید انبوه در پابند الکترونیک رسیدیم و درحال حاضر افراد تحت پوشش پابند الکترونیک ۹ هزار نفر هستند. در تولید پابند الکترونیک از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان داخلی استفاده می‌شود.

رئیس سازمان زندان‌ها در خصوص اشتغال زندانیان بیان کرد: زمانی که ادعا می‌کنیم مهمترین هدف زندان اصلاح و تربیت مجرمان است، بهترین روش برای اصلاح زندانیان، توسعه کمی و کیفی اشتغال داخل زندان‌ها است. تجربه نشان داده است که در هر زندانی که اشتغال زندانیان توسعه پیدا کرده، تخلفات داخل زندان کمتر شده است.

محمدی با بیان اینکه مقدمه اشتغال، حرفه‌آموزی است، گفت: سال گذشته مهم‌ترین برنامه اولویت دار سازمان زندان‌ها، اشتغال زندانیان در راستای اجرای سند تحول قضایی بود. اگر می‌خواهیم زندانیان را در مسیر اصلاحی قرار دهیم باید روی موضوع اشتغال سرمایه‌گذاری ویژه داشته باشیم.

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: سال گذشته به همه همکاران ابلاغ شده که باید تا شهریور ماه میزان اشتغال زندانیان ۳۰ درصد و تا پایان سال ۵۰ درصد نسبت به ابتدای سال توسعه دهند که با کمک بنیاد تعاون زندانیان به هدف گذاری‌های انجام شده، نزدیک شدیم.

محمدی افزود: در حال حاضر ۵۰ درصد زندانیان اعم از اشتغال نشسته در داخل زندان‌ها و یا در کارگاه‌های خارج از زندان ها، مشغول کار هستند. سال گذشته ۱۱۰ هزار زندانی در زندان‌ها در کلاس‌های حرفه آموزی شرکت کرده اند.

رئیس سازمان زندان‌ها ادامه داد: سه اصل باید حاکم بر مجازات‌ها باشد، اصل قانونی بودن مجازات ها، اصل تساوی در مجازات ها، اصل سوم شخصی بودن مجازات‌ها است، در شرایط کنونی می‌بینیم که خانواده‌های زندانیان شاید بیشتر از خود زندانیان به عذاب هستند. حمایت از خانواده زندانیان یک تکلیف قانونی است. در شرایط کنونی حدود ۲۳۲ انجمن حمایت در اقصی نقاط کشور داریم که کار آن‌ها حمایت مادی و معنوی از خانواده زندانیان است.

محمدی با اشاره به این که در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشد قابل توجهی در زمینه تحت پوشش قرار دادن خانواده زندانیان داشتیم، گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۲ هزار نفر خانواده زندانیان را تحت پوشش حمایت‌های مادی و معنوی قرار دادیم؛ مانند پرداخت مستمری ماهانه، تهیه سبد کالا، تهیه جهیزیه، اقدامات و مشاوره‌های درمانی و کمک‌های آموزشی و سایر مواردی که در تکالیف انجمن‌ها پیش بینی شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->